JAMSTEC budje arktyczny prom badawczy z napędem na LNG. / lngpoland.pl

Nowy statek badawczy japońskiej agencji otrzyma napęd hybrydowy: na oleję napędy i skroplony gaz ziemny LNG. Il.: JAMSTEC.

Podpis: Marcin Chomsky

Japońska państwowa agencja ds. studiów morskich i lądowych (JAMSTEC, Japan Agency For Marine-Earth Sience and Technology) ogłosiła, że zamierza zbudować pierwszy japoński statek badawczy-lodołamacz. Według informacji ujawnionych na temat projektu, jednostka otrzyma napęd hybrydowy: na konwencjonalne paliwo żeglugowe (olej napędowy) oraz skroplony gaz ziemny.

Na budowę jednostki o długości 128 m i wyporności 13 tys. ton. naszpikowaną nowoczesną aparaturą badawczą przystosowaną do pracy w Arktyce Japończycy zamierzają przeznaczyć kwotę 310 mln dolarów amerykańskich. JAMSTEC rozpisze w tej sprawie przetarg, a nowy statek badawczy ma być gotowy w 2026 r.

Ujawniono również, że jednostka będzie miała zdolność rozbijania pokrywy lodowej o grubości 1,2 m przy zachowaniu prędkości 3 węzłów.

W mediach społecznościowych japońska agencja poinformowała, że budując ten statek, chce ona zapewnić Japonii większe zdolności do prowadzenia badań naukowych nad klimatem, środowiskiem naturalnym i zasobami surowców obszaru arktycznego. Na celowniku japońskich badaczy znajdą się przede wszystkim zmiany klimatu.

Trzeba odnotować, że Japonia już eksploruje Arktykę, wykorzystując statek badawczy Mirai, który ma 8,7 tys. ton wyporności i napęd diesla.