Rosmorport chce kupić dwa lodołamacze napędzane LNG / lngpoland.pl

Przetarg na dwa lodołamacze z napędem LNG to element większego planu, zakładającego budowę floty 10 jednostek tej klasy. Il.: Rosmorport.

Podpis: Tomasz Górski

Rosyjskie państwowe przedsiębiorstwo Rosmorport (to właściciel i operator kilkunastu portów morskich położonych w różnych częściach Federacji Rosyjskiej, od Sankt Petersburga po Władywostok) ogłosiło przetarg dotyczący zakupu dwóch lodołamaczy dwupaliwowych, przy czym paliwem podstawowym ma być skroplony gaz ziemny.

Rosmorport podał w komunikacie, że silniki jednostek mają mieć moc 12-14 MW, a konstrukcja ich kadłubów będzie umożliwiać rozbijanie lodu o grubości do 1,5 m.

Rosyjskie przedsiębiorstwo nie wskazało, w których konkretnych portach będą operowały nowe lodołamacze napędzane LNG. Wiadomo tylko, że zarząd Rosmorportu przewiduje ich eksploatację na Morzu Bałtyckim, Morzu Barentsa, Morzu Białym, a także w basenie Pacyfiku.

Ciekawostką jest – co zapowiedziały już władze Rosmorportu – że będą to pierwsze na świecie lodołamacze wyposażone w system dynamicznego pozycjonowania DYNPOS-2. Będzie to szczególnie ważne w kontekście użytkowania tych jednostek np. w Zatoce Fińskiej, na której dnie wciąż leżą niebezpieczne pozostałości z czasów II wojny światowej. W niektórych miejscach zatoki nie można używać kotwic.

Przetarg na dwa lodołamacze z napędem LNG to element większego planu, zakładającego budowę floty 10 jednostek tej klasy. Rosmorport planuje, że wszystkie one będą w eksploatacji w okresie do 2030 r. Obecnie firma dysponuje 36 jednostkami (lodołamaczami i holownikami ze wzmocnionym kadłubem, które mogą rozbijać cienką pokrywę lodową), które operują w 15 portach morskich w Rosji.

Sam skroplony gaz ziemny zresztą też zajmuje ważne miejsce w strategii morskiego przedsiębiorstwa. Wkrótce przedsiębiorstwo rozpocznie użytkowanie napędzanego LNG 200-metrowego promu ro-ro Marszałek Rokossowski, który będzie pływał po Morzu Bałtyckim, obsługując połączenie między Bałtyjsk – Ust-Ługa. To jeden z dwóch takich statków zamówionych przez Rosmorport. Za ich budowę odpowiada turecka stocznia Kuzey Star, a udział w pracach ma też rosyjska Stocznia Średnio-Newska w Sankt Petersburgu. Projekt realizowany jest pod nadzorem rosyjskiej Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego.

Innym przykładem działań firmy ukierunkowanych na zwiększenie wykorzystania LNG jest budowa infrastruktury do przeładunku skroplonego gazu ziemnego w portach w Murmańsku i na Kamczatce. Będą to specjalne obiekty, umożliwiające przeładunek skroplonego gazu ziemnego ,wyprodukowanego m.in. przez zakład Jamał LNG i Artcic LNG, na konwencjonalne metanowce LNG przewożące ładunek skroplonego gazu ziemnego do miejsca przeznaczania.