Leonid Mikhelson, prezes firmy Novatek. / lngpoland.pl

Prezes firmy Novatek w rozmowie z prezydentem Federacji Rosyjskiej zapowiedział przyśpieszenie realizacji projektu Arctic LNG 2. Fot.: kremlin.ru

Podpis: Katarzyna Cieślik-Mróz

Prezes rosyjskiego koncernu gazowego Novatek Leonid Mikhelson podczas spotkania z prezydentem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem zapowiedział, że trzecia instalacja skraplająca w nowym zakładzie produkcyjnym Arctic LNG 2 zostanie uruchomiona w 2025 r. Oznacza to przyspieszenie realizacji przedsięwzięcia, ponieważ do tej pory uruchomienie trzeciej instalacji planowano na 2026 r.

Podczas spotkania z prezydentem Rosji szef koncernu Novatek podkreślił, że pandemia COVID-19 nie ma negatywnego wpływu na tempo budowy zakładu Arctic LNG 2. Mikhelson zapewnił Putina, że firma Novatek planuje uruchamianie kolejnych instalacji skraplających w latach 2023, 2024 i 2025. Tak wynika ze stenogramu rozmowy, który opublikowano na stronie internetowej Kremla.

 

Arctic LNG 2 będzie produkował 19,8 mln ton LNG rocznie

Każda z instalacji skraplających będzie mogła produkować 6,6 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Pełna wydajność zakładu Arctic LNG 2 będzie więc wynosiła 19,8 mln ton LNG w skali roku.

Novatek ma obecnie 60 proc. udziałów w projekcie. Reszta należy do francuskiego koncernu Total (10 proc.), chińskiej korporacji China National Petroleum Corporation (10 proc.), innej chińskiej firmy China National Offshore Oil Corporation (10 proc.) oraz konsorcjum japońskich spółek Mitsui i Jogmec występującego pod nazwą Japan Arctic LNG (10 proc.).

Artcic LNG 2 będzie drugim dużym zakładem produkcyjnym LNG z większościowym udziałem koncernu Novatek. Pierwszy to uruchomiony w 2017 r. projekt Jamał LNG nad Zatoką Obską. Może on produkować 16,5 mln ton LNG rocznie. Co ciekawe, w rozmowie z Putinem szef koncernu Novatek powiedział, że ostatnim okresie projekt Jamał LNG osiągnął 114 proc. nominalnej wydajności maksymalnej.

 

Północna Droga Morska szansą dla Rosjan

Mihkelson zaznaczył, że w na przełomie lat 2023 i 2024 Północna Droga Morska – która ma strategiczne znaczenie dla transportu LNG z arktycznych zakładów Novateka – powinna być dostępna dla żeglugi przez cały rok. W przeszłości trasa ta była dostępna jedynie w sezonie letnim, pomiędzy końcem czerwca i środkiem listopada. W ostatnim okresie jednak Novatek kilkakrotnie także poza tym okresem wykorzystał Północną Drogę Morską do transportu skroplonego gazu.

Przykładowo, już w 2021 r. koncern wysłał dwa ładunki LNG tą drogą w styczniu. Trasę zimą przepłynęły dwie jednostki (każda przewiozła po 140 tys. m sześc. skroplonego gazu): Christophe de Margerie i Nikolaj Jewgienow. Oba metanowce dostarczyły surowiec do odbiorców w Azji.

Wykorzystanie Północnej Drogi Morskiej do transportu LNG z rosyjskiej Arktyki do Azji pozwala na skrócenie trasy, którą muszą pokonać statki, aż o 40 proc. w porównaniu z tradycyjną trasą przez Kanał Sueski. Regularna, całoroczna eksploatacja drogi umożliwi Novatekowi zwiększenie dostaw do Azji. Tymczasem wciąż większość LNG produkowanego przez koncern trafia do terminali w Europie.

 

Punkty przeładunkowe ruszą w 2023 roku

W transporcie skroplonego gazu pomogą także dwa punkty przeładunkowe – jeden w Murmańsku, drugi na Kamczatce – które właśnie są budowane przez koncern. Strategia Novatek zakłada, że flota gazowców-lodołamaczy będzie przewozić surowiec do tych punktów, gdzie gaz będzie przeładowywany na konwencjonalne jednostki. Każdy z punktów będzie dysponował specjalną jednostką do magazynowania LNG o pojemności 360 tys. m sześc. i zdolnością do przetaczania gazu na dwie konwencjonalne jednostki jednocześnie.

Oba punkty przeładunkowe mają być gotowe pod koniec 2022 r. Szef koncernu Novatek zapowiedział, że ich eksploatacja rozpocznie się na początku 2023 r. Ich zdolność przeładunkową obliczono na 10 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie.

Stacje przeładunkowe Novatek rozwija również we współpracy z zagranicznym biznesem. Do tej pory 10 proc. udziałów w spółce Arctic Transhipment, która prowadzi projekty dwóch punktów, kupił francuski koncern Total.