W 2018 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało 24-letni kontrakt z firmą Cheniere na zakup skroplonego gazu ziemnego. Fot.: GasLog

Podpis: Katarzyna Cieślik-Mróz

Amerykańska firma energetyczna Cheniere, która eksportuje skroplony gaz ziemny m.in. do Polski, będzie miała nową jednostkę do transportu morskiego surowca. Stanie się tak dzięki umowie, którą spółka z USA zawarła z armatorem morskim GasLog.

Umowa dotyczy wyczarterowania przez Cheniere nowego metanowca GasLog Wellington. Pojemność zbiorników na LNG tej jednostki wynosi 180 tys. m sześc. Zbudowała go południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries.

GasLog Wellington to jeden z czterem gazowców do transportu LNG, które spółka morska zamówiła w stoczni koncernu Samsung. Zamówienie obejmuje budowę dwóch jednostek ze zbiornikami na LNG o pojemności 174 tys. m sześc. i dwóch mieszczących 180 tys. m sześc. skroplonego gazu. Wszystkie te statki zostaną wyczarterowane przez Cheniere na podstawie kontraktów długoterminowych. Kontrakt stoczniowy ma został  pełni zrealizowany w trzecim kwartale br.

GaslLog Wellington jest trzecią z jednostek zamówionych w ramach kontraktu. GasLog Galveston został odebrany w styczniu 2021 r., a GasLog Georgetown jeszcze w ub.r.

Do spółki GasLog obecnie należy 35 jednostek do transportu gazu ziemnego i gazu LNG. Spółka zatrudnia ok. 1 800 pracowników.

W 2018 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało 24-letni kontrakt z firmą Cheniere na zakup skroplonego gazu ziemnego. Dostawy LNG ruszyły w 2019 r., a umowa zakłada, że w latach 2023-2043 do terminala LNG w Świnoujściu będzie trafiać 1,4 mln ton LNG rocznie od amerykańskiego eksportera (umowa zakłada, że w latach 2019-2022 dostawy będą mniejsze i wyniosą 0,52 mln ton LNG rocznie).

Do firmy Cheniere należą dwa terminale eksportowe LNG w Stanach Zjednoczonych: Sabine Pass o maksymalnej mocy produkcyjnej 30 mln ton LNG rocznie i Corpus Christi, który może produkować 15 mln ton skroplonego gazu w skali roku.