Gas Agility / lngpoland.pl

Gas Agility to obecnie największa na świecie barka bunkrująca LNG. Jej operatorem jest francuski koncern energetyczny Total. Fot.: Total.

Francuski koncern energetyczny Total odpowiada za ponad 75 proc. operacji bunkrowania statków skroplonym gazem ziemnym, realizowanych w porcie morskim w Rotterdamie. Obecnie jest to port, w którym istnieją największe na świecie możliwości bunkrowania statków paliwami alternatywnymi, w tym LNG.

Z informacji udostępnionych przez port Rotterdam wynika, że w ciągu trzeciego kwartału 2020 r. i pierwszego kwartału 2021 r. w sumie w porcie zabunkrowano nieco ponad 210 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego.

Z kolei w omawianym okresie francuski koncern Total przetoczył na statki ponad 160 tys. m sześc. LNG. Według statystyk portowych to dokładnie 76,1 proc. całego zabunkrowanego wolumenu.

Operacje bunkrowania LNG w Rotterdamie Total realizuje wykorzystując barkę bunkrującą Gas Agility. Jej eksploatację rozpoczęto w listopadzie 2020 r. Pojemność jej zbiorników kriogenicznych wynosi 18,6 tys. m sześc. Barkę bunkrującą zbudowała chińska stocznia Jiangnan Shipyard w Szanghaju. Gas Agility, o długości 135 m jest obecnie największą jednostką tej klasy na świecie.

Z kolei Port Rotterdam stale rozwija infrastrukturę związaną z bunkrowaniem statków paliwami alternatywnymi. Analizy prowadzone w porcie wskazują, że najbliższych latach gwałtowanie będzie rosło zapotrzebowanie armatorów na tankowanie skroplonym gazem ziemnym. Przykładowo, w 2020 r. zapotrzebowanie na bunkrowanie LNG było 10 razy większe niż jeszcze dwa lata wcześniej. Co więcej, zarząd portu w Rotterdamie szacuje, że do końca 2020 r. zapotrzebowanie na bunkrowanie LNG osiągnie poziom powyżej 2 mln m sześc. w skali roku.

Podpis: Anna Krasińska.