30 kwietnia br. chińska stocznia Hudong Zhonghua Shipbuilding (należącą do potężnej grupy stoczniowej China State Shipbuilding Corporation) przekazała użytkownikowi największy statek do bunkrowania LNG na świecie. Następnego dnia w stoczni ruszyła budowa jego siostrzanej jednostki.
Może Cię zainteresować:

PGNiG i Cheniere kontynuują współpracę w zakresie dostaw LNG
Obie jednostki – mierzące 135 metrów długości i wyposażone w zbiorniki kriogeniczne na skroplony gaz ziemny o pojemności 18,6 tys. m sześc. – w chińskiej stoczni zamówiło japońskie przedsiębiorstwo Mitsu O.S.K. Lines (to jedna z największych firm transportowych na świecie). Bunkierki LNG jednak zostaną wyczarterowane przez francuską spółkę Total Marine Fuels Global Solutions, należącą do koncernu Total.
Pierwszy z pary statków do bunkrowania LNG – który został przekazany zamawiającemu 30 kwietnia br. – otrzymał nazwę Gas Agility. Według dostępnych informacji, bunkierka będzie wykorzystywana do świadczenia usług bunkrowania LNG w „Europie Północnej”. Francuski Total zamierza rozszerzyć swoją ofertę komercyjnego tankowania statków skroplonym gazem ziemnym. Koncern ma podpisaną 10-letnią umowę z armatorem CMA CGM na dostarczanie 300 tys. ton LNG rocznie dla dziewięciu nowych kontenerowców, obsługujących połączenia morskie pomiędzy portami w Europie i Azji.
Może Cię zainteresować:

Fińska stocznia buduje nowoczesny prom na LNG
Już następnego dnia po uroczystości przekazania klientowi pierwszej z dwóch bunkierek LNG chińska stocznia rozpoczęła budowę kolejnej jednostki. W zasadzie będzie ona bliźniacza w porównaniu do pierwszej, ale – jak wynika z komunikatu Hudong Zhonghua Shipbuilding – otrzyma ona specjalistyczne wyposażenie nowszej generacji.
Dostawę tej jednostki zaplanowano na drugą połowę przyszłego roku. Już teraz wiadomo, że będzie ona operować z portu w Marsylii, a francuski koncern Total będzie wykorzystywał tę bunkierkę do świadczenia usługi bunkrowania LNG na Morzu Śródziemnym. Statek będzie mógł obsługiwać w tym zakresie wiele typów statków, m.in. kontenerowce, tankowce, promy oraz duże statki wycieczkowe.
Podpis: Magdalena Marciniak, lngpoland.pl (fot.: Hudong Zhonghua Shipbuilding)