125 dostawa LNG do Świnoujścia / lngpoland.pl

Poprzednim rekordowym miesiącem pod względem liczby zamówionych jednostek z napędem na skroplony gaz ziemny był kwiecień, kiedy to do stoczni trafiły kontrakty na budowę w sumie 31 statków na LNG. Fot.: Stena Bulk.

Podpis: Anna Krasińska

W czerwcu br. armatorzy morscy w stoczniach na świecie złożyli zamówienia na budowy 33 statków z napędem na skroplony gaz ziemny. To kolejny miesięczny rekord, który wskazuje na wciąż rosnącą dynamikę rynku i systematyczny wzrost popularności LNG jako paliwa żeglugowego.

Poprzednim rekordowym miesiącem pod względem liczby zamówionych jednostek z napędem na skroplony gaz ziemny był kwiecień, kiedy to do stoczni trafiły kontrakty na budowę w sumie 31 statków na LNG. Według towarzystwa klasyfikacyjnego DNV w ciągu ostatnich 12 miesięcy armatorzy zamówili łącznie aż 128 jednostek napędzanych skroplonym gazem.

Jednostki te to przede wszystkim kontenerowce (63 sztuki), tankowce (57 jednostek) oraz masowce. Obecnie po morzach i oceanach pływa łącznie 210 statków wyposażonych w napęd na LNG. Z kolei globalny portfel zamówień przemysłu stoczniowego wynosi obecnie 332 jednostki.

Coraz większą popularnością wśród armatorów cieszą się również promy samochodowo-pasażerskie (ro-pax) na LNG. Dzisiaj na świecie jest ich już 44, a liczba ta w najbliższych latach będzie rosnąć, ponieważ firmy żeglugowe stawiają na ekologiczne paliwo, aby w ten sposób ograniczać emisje dwutlenku węgla i innych związków. Co więcej, cześć europejskich portów z terminalami pasażerskimi w ciągu kilku lat zamierza wdrożyć rozwiązania, które umożliwią korzystanie z ich infrastruktury wyłącznie statkom wyposażonym w napęd ekologiczny (gazowy, elektryczny lub hybrydowy).